piątek, 26 sierpnia 2016

Modna i już! Moda w PRL - relacja w wystawy



 Parę dni temu byłam na wystawie "Modna i już! Moda w PRL" w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Na chwilę przeniosłam się w inną epokę i rozmarzyłam się... 


 Ekspozycja jest bardzo obszerna. Zawiera stroje z lat 1944-1989. Niezwykle interesujące są opisy poszczególnych kreacji, rys historyczny tamtej epoki i notki o projektantach. Bardzo ciekawe informacje i ogrom wiedzy o polskiej modzie. Dam Wam krótki przedsmak:

Pomysłowość kobiet, w czasach, gdy nie było dostępu do materiałów, jest przeogromna. Spójrzcie na jedwabną bluzkę z "mapy ucieczkowej" - dla osób, które miały się przedostać przez granicę drukowano mapy na szalikach. Dzięki temu mapa się nie rozmazywała, a dodatkowo szalik spełniał swoją funkcję. Z takiego szalika ktoś uszył piękną jedwabną bluzkę. Powiem Wam, że bluzka i dzisiaj byłaby na czasie. Kolejna bluzeczka jest zrobiona na drutach z jedwabnych linek spadochronowych!


 

Kilka strojów i akcesoriów, które szczególnie zwróciły moją uwagę:




  


 


 
Mam w albumie zdjęcie w podobnej sukieneczce ;)


 Wszyscy wiemy, że moda wraca. Popatrzcie na fotki poniżej - przecież te rzeczy doskonale wpisują się w panujące aktualnie trendy!




Zaciekawiłam Was troszeczkę? Wystawa jest czynna do 28-go sierpnia. Myślę, że jest to gratka nie tylko dla interesujących się modą i designem. Jest to nietypowa wystawa, która przenosi do innej epoki, zaciekawia, przywołuje wspomnienia i przybliża temat mody, która też jest sztuką i to sztuką obecną na co dzień w naszym życiu.




8 komentarzy:

  1. Super, że zamieściłaś relację z tej wystawy :-) To chociaż trochę jej liznę, bo niesttey nie dałam i już nie dam rady się na nią wybrać. A szkoda, bo wystawa wygląda na interesującą i inspirującą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aho, na pewno znalazlabys tam wiele inspiracji. Ja pokazałam zaledwie ułamek ekspozycji, ale uwierz mi wybranie kilku zdjęć z takiej wystawy jest strasznie trudne. W księgarni muzeum dostępny jest też album z wystawy - piękny :)

      Usuń
  2. To białe z niebieskim haftem (nie wiem czy to sukienka, czy bluzka i spódnica) jest cudowne! A ten haft richelieu (czy coś w tym stylu) na koszuli mega! Też już czasowo nie wyrobię, a szkoda, mamę mogłam wziąć :-|

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba spódnica z bluzką - też bardzo mi się podoba. A jakbyś zobaczyła zestawy hippisowskie.... miodzio :)

      Usuń
  3. Wystawa jest naprawdę ciekawa. Wybrałaś wiele ciekawych eksponatów. Warto jeszcze wspomnieć o całej ślubnej kolekcji - czasem pięknej, a czasem wręcz śmiesznej :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie - te ślubne kreacje były niesamowite ;)

      Usuń
  4. No niesztampowo, a ja to właśnie uwielbiam ;) . Dla mnie stylizacje tego rodzaju są niezapomniane i dzięki temu ani trochę nie są nudne. Pozwól, że będę się inspirować i w sklepie https://moodo.pl/ poszukam podobnej stylizacji, ale raczej takiej z kremie. Bardziej mi ten kolor odpowiada, ale Twoja stylizacja jest świetna.

    OdpowiedzUsuń